آذوح: خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران خبر داده است که هفتم بهمن برابر با بیست و هفتم ژانویه "رزمایش قطع اینترنت" در سراسر ایران برگزار می‌شود.

به نقل از مراکز حکومت ایران تاکید شده که "در آینده نزدیک این رزمایش به‌ تناوب تکرار شده و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد".

براساس نامه‌ای از یکی از خدمات دهندگان اصلی اینترنت در ایران که متن آن را امروز دوم بهمن (بیست و دوم ژانویه) خبرگزاری وابسته به سپاه منتشر کرده قرار است در جریان "رزمایش قطع اینترنت" در ایران "تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج شوند".

برگزار کنندگان "رزمایش قطع اینترنت" گفته‌اند که این رزمایش در روز هفتم بهمن دو ساعته خواهد بود و "در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد".

در این نامه آمده است که "در آینده نزدیک این رزمایش به‌ تناوب تکرار شده و در نهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند از سرویس پرداخت خارج خواهند شد".

مجریان "رزمایش قطع اینترنت" در ایران به شرکت های خدمات اینترنت که بیرون از این کشور سرور دارند "پیشنهاد" کرده اند که با توجه به ادامه رزمایش قطع اینترنت در آینده، سرورهای خود را به داخل ایران منتقل کنند.

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران هفته گذشته پس از دیدار با شماری از اعضای هیات رئیسه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفته بود "ما می‌توانیم اینترنت ایرانی ــ اسلامی داشته باشیم چنان‌که اروپایی‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند".

پیش از فیلتر شدن پیام رسان تلگرام، مقام های رسمی دولتی از صاحبان این پیام رسان خواسته بودند که سرورهای خود را به داخل ایران منتقل کند.

مقام های دولتی می گفتند که جمعیت قابل ملاحظه ای از شهروندان ایرانی از تلگرام برای ارتباط استفاده می کنند و به دلیل اینکه سرورهای آن در داخل ایران نیست، امکان دسترسی به محتوا و جزئیات تماس های شهروندان از سوی دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ممکن نیست.

چند هفته پس از تظاهرات دی ماه سال گذشته در ده ها شهر ایران، مقام های ایرانی با آخرین هشدارها به صاحبان پیام رسان تلگرام، سرانجام این پیام رسان را فیلتر کردند و پیام رسان های داخلی را که امکان دسترسی به محتوای تبادل شده آن برای نهادهای اطلاعاتی وجود داشت، جایگزین تلگرام معرفی کردند.

در حالی که کمتر از یک سال از فیلتر تلگرام می گذرد مقام های رسمی از شکست فیلترینگ این پیام رسان خبر داده اند و حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم از سیاست فیلترینگ مجددا انتقاد کرده است.