آذوح: مسئولان ایران کتاب جوابیه "آذری یا زبان باستان آذربایجان" را از نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز جمع آوری کردند.

این کتاب به قلم «رضا همراز» و «حسن اوموداوغلو» دوتن از پژوهشگران آذربایجان جنوبی نگاشته شده و توسط انتشارات «قالان یورد» به چاپ رسیده است.

کتاب جوابیه "آذری یا زبان باستان آذربایجان" از طرف وزارت ارشاد ایران حق چاپ و نشر گرفته اما مسئولان برگزاری نمایشگاه بین المللی تبریز اجازه فروش به آن ندادند.

مسئول غرفه «قالان یورد» به شهروندان آذربایجانی که قصد خرید این کتاب را دارند می گوید: «روز اول، مسئولان برگزاری نمایشگاه با مراجعه به غرفه ما گفتند این کتاب لغو مجوز شده و حق فروش آنرا ندارید و در صورت فروش این کتاب غرفه شما بسته خواهد شد

این کتاب جوابیه ای به کتاب «آذری یا زبان باستان آذربایجان» نوشته «احمد کسروی» از پان ایرانیست های ضدترک می باشد.

کتاب کسروی تاکنون دهها بار از طرف نهادهای مختلف ایران چاپ و نشر شده اما مسئولان ایران اجازه نشر جوابیه به این کتاب را ندادند و آنرا جمع آوری کردند تا مانع بی آبرویی پان ایرانیست ها شوند.

لازم به ذکر است در اولین روز افتتاح «نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز»، با هدف ممانعت از فروش کتاب های ترکی، غرفه کتب ترکی «کیرپی» توسط بازرسین «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» بسته شد.

«کیرپی» بیشتر در حوزه ادبیات کودکان فعال است و کتاب های ترکی برای کودکان چاپ و نشر می کند.

به گفته «بابک مینقی»، مدیر غرفه کیرپی، متولی نمایشگاه‌های کتاب در تمامی نقاط کشور نهادی به نام «موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» است که بازرسین این موسسه با استدلال اینکه «شما به عنوان ناشر مستقلی نبوده لذا حق فروش کتاب را ندارید»، غرفه کیرپی را بستند.

برای دیدن ویدیوی صحبتهای مسئول غرفه و افشا کردن فشار مسئولان امنیتی می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/Snqvl-S8R8g

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/509904449513523/

آذوح