آذوح: حکم ۲۰ ضربه شلاق میلاد اکبری در دادگاه اجرای احکام دادگستری تبریز اجرا شد. علاوه بر این، این فعال ملی آزربایجانی ۱ میلیون و هشتصد هزار تومان جزای نقدی بدل از ۴ ماه حبس را به حساب قوه قضائیه پرداخت نمود.

ماموران امنیتی موجود در دادگاه اجرای احکام با ادبیات رکیک با میلاد اکبری رفتار نموده و بعد از پرداخت جزای نقدی توسط میلاد اکبری، این فعال ملی جهت گرفتن نامه ای به شعبه ۵ دادگاه اجرای احکام مراجعه کرده که ایشان را دستگیر کرده و حکم غیرانسانی ۲۰ ضربه شلاق را بر روی وی با زور اجرا نمودند.

قبل از این ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران صبح شنبه به منزل پدری میلاد اکبری یورش برده، به بهانه تفتیش و جهت دستگیری این فعال ملی آزربایجانی لوازم خانه را بهم ریختند.

در حین یورش ماموران اطلاعاتی فعال ملی میلاد اکبری در خانه نبوده و نتوانسته اند وی را دستگیر نمایند.

«میلاد اکبری»، «مرتضی پروین» و «اکبر جهانگیری»، پیش‌ازاین از سوی دادگاه بدوی شهرستان کلیبر با اتهام واهی و انتسابی مشارکت در اخلال نظم عمومی از طریق تجمع غیرقانونی و دادن شعارهای نامتعارف در قلعه بابک با استناد به ماده ۶۱۸ ق‌. م. ا، به تحمل پرداخت جزای نقدی جایگزین حبس ۴ ماهه و تحمل ۴۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم‌شده بودند که حکم مذکور در دادگاه تجدید نظر استان آزربایجان شرقی عینا تایید شده بود.

این فعالین در تمامی مراحل دادگاه، دفاعیات خود را به زبان مادری‌شان، ارائه کرده بودند. دفاعیه فعالین که روز چهارشنبه (۱۵ فروردین ۱۳۹۷)، به‌صورت کتبی و به زبان تورکی آزربایجانی نوشته‌شده بود، از سوی دادگاه حکومت ایران، «دفاعیه مبهم و بلاوجه» اعلام شد.

این فعالین، در ۹ تیرماه ۱۳۹۶ با شرکت در تجمعات سالیانه «قلعه بابک» که به مناسبت «سالروز تولد بابک قهرمان ملی آزربایجان» برگزار می‌شود، به همراه ده تن دیگر بازداشت و به زندان منتقل و بعداً به‌طور موقت آزاد شدند.

در تجمع مذکور در قلعه بابک، فعالان ملی آزربایجان، ضمن اعتراض به تبعیضات صورت گرفته علیه آزربایجان جنوبی، خواستار آزادی زندانیان سیاسی آزربایجان جنوبی، ازجمله آزادی مهندس «سیامک میرزایی» شده بودند.