آذوح: در سایه بی‌توجهی تعمدی مسئولان کویر منحصربه‌فرد قوم تپه آذربایجان در نزدیکی‌های صوفیان به دلیل برداشت‌های بی‌رویه نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در نتیجه برداشت‌های صورت گرفته هم ‌اکنون کمتر از 10 درصد از کل قوم تپه باقی مانده است.

در طی یک دهه گذشته، دست کم هفت تپه از این گنجینه تاریخی آذربایجان جنوبی توسط سودجویان به تاراج رفته است. این کویر کوچک حدود 6 کیلومتر مربع مساحت دارد.

سازمان محیط زیست هرگونه تخریب و سرقت از این گنجینه تاریخی را آزاد گذاشته است. هم اکنون هیچ اقدامی مبنی بر کنترل و حفظ این اثر مهم صورت نمیگیرد.

تپه های ماسه بادی موجود در روستای قم تپه از توابع بخش صوفیان از چندین سال قبل توسط یک شرکت مصالح ساختمانی برداشت و تنها ۱۰ درصد از آن باقی مانده است.

قوم تپه منطقه‌ای متفاوت و کویری در آذربایجان جنوبی است. این منطقه در حدفاصل تبریز – صوفیان قرار دارد. این تپه‌ها از منظر گردشگری، آموزشی و آشنایی مردم با محیط‌های صحرایی و کویری دارای اهمیت فراوانی است.

قوم تپه نام تپه منطقه کویری است در نزدیکی شهر تبریز که با بافت جغرافیایی منطقه تفاوت چشمگیری دارد. گستره کویر جهتی شمال غربی جنوب شرقی دارد و در میان دارای نمکزار کوچکی است. تپه های ماسه ای منفرد کوچکی در این منطقه به چشم میخورد كه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این منطقه بطور طبیعی و به علت وزش بادهای منطقه و تجمیع خاک ها و گردو غبار منطقه بصورت تپه های شنی در آمده است.

وزش بادهاي تند در جهت جنوب غرب به شمال شرق و بالعكس سبب ايجاد حالت سورتينگ (غربالگري) در ذرات مي‌شود. به گونه‌اي كه ثابت شدن انرژي باد در منطقه قوم­تپه سبب مي‌شود ذرات ريز جابجا شده و ذرات درشت‌تر در محل جمع شده و تپه‌هاي ماسه‌اي پديد آورند. دليل حركت تپه‌هاي مذكور در بعضي روزها و ساعات خاص به سمت صوفيان و يا بالعكس نيز در همين امر نهته است. تپه‌هاي ماسه‌اي قوم­تپه در طول هزاران سال بوجود آمده‌اند و از سوي ديگر وسعت چنداني ندارند.

قوم تپه به دلیل مناظر منحصر به فرد خود، بارها به عنوان لوکیشن فیلم های مختلف و سوژه ی عکاسان قرار گرفته است.

برای دیدن گوشه هایی از روند تخریب این مکان تاریخی-گردشگری از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/Sig2ZqILtko

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/2130968983828714/

آذوح