آذوح: بازپرس شعبه ۷ دادسرای اوین صبح روز سه‌شنبه نهم مرداد ماه ۱۳۹۷ در مراجعه فرج نوری برادر ابراهیم نوری فعال ملی آذربایجان اهل اهر که روز ۱۱ تیرماه امسال به ظن شرکت در گردهمایی سالانه قلعه‌بابک در تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین منتقل شده گفته است که برادرش به جهت حجم زیاد فعالیت‌هایی که داشته به این زودی‌ها آزاد نخواهد شد.

برخی از بازداشت‌شدگان مراسم قلعه‌بابک نیز پس از آزادی عنوان کرده‌اند که در زمان بازجویی متوجه دستور برخورد ویژه با ابراهیم نوری را شده‌اند.بازجویان مدعی گشته‌اند که هماهنگی‌های امنیتی-قضایی لازم جهت انتقام‌گیری از فعالیت‌های نوری انجام گرفته است.

ابراهیم نوری در دو پرونده اخیر خود به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی جمعا به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این فعال ملی آذربایجان که دانشجوی سال آخر رشته حقوق میباشد بررسی‌های حقوقی زیادی در ارتباط با نقض‌حقوق شهروندی در ایران منتشر کرده است.

نوری دریک نامه سرگشاده به حسن روحانی رئیس جمهور ایران ضمن به چالش کشیدن ادعای او در باب حقوق شهروندی، قوه قضائیه را هم در برخورد با پرونده‌های سیاسی به ماشین امضایی تشبیه کرده که تمام قد در خدمت خواسته‌های مراکز امنیتی بوده است.

ابراهیم نوری فعال ملی-مدنی آذربایجان و متولد ۱۳۷۰ میباشد که از سن ۱۴ سالگی تاکنون ده‌ها بار دستگیر و زندانی شده است.

نوری و کیومرث اسلامی تنها بازماندگان بازداشتی‌های گسترده مراسم گردهمایی قلعه بابک امسال هستند که نیروهای قضایی-امنیتی ایران مانع آزادی آنها می‌شوند.

غلام‌قلی‌زاده و جعغر رستمی دو تن از فعالین ملی دیگر آذربایجان نیز که در وضعیتی مشابه زندانی شده بودند در روزهای گذشته با تودیع قرار وثیقه و فیش‌حقوقی موقتا آزاد شدند.