آذوح: افزایش غیرمعقول عوارض خروج از کشور، هزاران شهروند آذربایجان را بیکار کرد. این افزایش به طور همزمان شهروندان آذربایجانی و همچنین کشور ترکیه را نشان رفته است.

سازمان امور مالیاتی ایران در روز دوشنبه، نرخ جدید عوارض خروج از کشور مطابق قانون بودجه سال ۹۷ را ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغیه برای هر مسافر در نوبت اول ۲۲۰ هزار تومان، برای نوبت دوم ۳۳۰ هزار تومان و برای نوبت سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان، عوارض خروج تعیین شده است.

عوارض خروج از کشور در سال گذشته ۷۵ هزار تومان بود.

افزایش غیرمعقول عوارض خروج از کشور به بیکاری هزاران شهروند آذربایجانی در منطقه آزاد ماکو منجر شد. «ماکو تی وی» گزارشی در این باره منتشر کرده که در آن شهروندان بیکار شده آذربایجانی به شدت از این طرح دولت ایران انتقاد کرده و خواستار بازنگری در آن شده اند.

شهروندان آذربایجانی می گویند این طرح سبب بسته شدن دروازه های کمرگ بازرگان به روی آنها شده و هزاران تن از آنها بیکار شده اند. مسافرکش ها و رانندگان تریلرهای باری نیز بیکار شده اند.

آنها می گویند توان پرداخت چنین تعرفه سنگینی را ندارند و با این طرح، شغل چندین ساله شان(تجارت از طریق مرز) را از دست داده اند.

یکی از شهروندان آذربایجانی می گوید حکومت ایران قاچاقچیان کرد را «کوله بر» نامیده و در مرز عراق به آنها اجازه هرگونه فساد و قاچاق را می دهد اما شهروندان آذربایجانی را از حق قانونی شان خود محروم می کند.

گزارشگر «ماکو تی وی» نیز می گوید اینجا اصفهان، تهران یا شیراز نیست که هر فردی در سال یک یا دوبار به خارج از کشور برود اینجا در مرز بازرگان بسیاری از شهروندان در روز چندین بار و در طول سال، صدها بار به ترکیه رفته و با خرید و فروش از طریق مرز امرار معاش می کنند.

لازم به ذکر است افزایش بی سابقه مسافرت شهروندان ایران به ترکیه در سال های اخیر سبب نگرانی حکومت ایران شده است. مسافران ایرانی در ترکیه با فضای باز این کشور آشنا شده و سطح توقع شان از حکومت ایران به شدت بالا می رود.

همچنین حکومت ایران به شدت مخالف درآمدزایی ترکیه از توریست های ایرانی می باشد و با اعمال این عوارض کمرشکن سعی دارد مانع سفر توریست های ایرانی به ترکیه شود.

ماههای گذشته، «اتحادیه هتلداران ترکیه» اعلام کرد در سال ٢٠١٧ حدود ٢.۵ میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده اند و ترکیه از این طریق ٢.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.