آذوح: صدها برگه اعلامیه توسط فعالان حرکت ملی آزربایجان جنوبی در خصوص حوادث اخیر گردنه حیران در سطح شهر اردبیل و مشگین شهر (خییاو)، پخش شده است.

در ادامه اعتراضات به جعل و تحریف هویت تاریخی گردنه حیران اردبیل، فعالین ملی از روز پنجشنبه (16 فروردین 1397) تاکنون، صدها اعلامیه در دو شهر اردبیل و مشگین شهر توزیع کرده‌اند.

در این اعلامیه، از اهداف حاکمیت در راستای تجزیه گردنه حیران از اردبیل و الحاق آن به استان گیلان، سخن به میان آمده است.

اعلامیه در نقاط پر تردد بر روی دیوارها نیز چسبانده شده است.

در اعلامیه با اشاره به چگونگی تجزیه آستارا، انزلی و حوالی رشت از آزربایجان، نسبت به آینده گردنه حیران ابراز نگرانی شده است.

فعالین هویت طلب همچنین شهروندان را به ایستادگی در برابر سیاست ضد آذربایجانی حاکمیت و مطالبه گری در برابر نمایندگان استان اردبیل فرا خوانده‌اند.

فعالین حرکت ملی آزربایجان پیش از این نیز با نصب پلاکاردی در شهر اردبیل و ورودی تونل نمین، هرگونه دست درازی به خاک آزربایجان را محکوم کرده‌اند.

این روزها شاهد اعتراض گسترده تُرکان از اقصی نقاط آزربایجان جنوبی به اقدامات حاکمیت مبنی بر الحاق گردنه حیران به استان گیلان هستیم.

در این زمینه، کمپین‌هایی نیز در فضای مجازی ایجاد گردیده است. در این کمپین‌ها با جمع آوری امضا، آزربایجانی‌ها خواستار پیگیری مسئولین و نمایندگان آزربایجان جنوبی مخصوصا استان اردبیل، پیرامون حوادث اخیر گردنه حیران هستند.