آذوح: رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تبریز گفت: ما تورک هستیم ولی متاسفانه آنگونه که باید نمیتوانیم به زبان خودمان صحبت کنیم و با چینش کلمات کنار هم می‌بینیم که 80% گویشمان فارسی است.

به گزارش یول‌پرس، همایشی تخصصی تحت عنوان تبریز شهر اولین ها در مورخه۹۶/۱۲/۱۵ در سالن شهید چمران دانشگاه پیام نورمرکز تبریز توسط کانون فرهنگی هنری تبریز۲۰۱۸ برگزار شد.

در این مراسم دکتر بهزاد حاج علیلو رئیس دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در این همایش گفت: ما تورک هستیم ولی متاسفانه آنگونه که باید نمیتوانیم به زبان خودمان صحبت کنیم و با چینش کلمات کنار هم می‌بینیم که ۸۰% گویشمان فارسی است.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: از نظر فرهنگی غنی هستیم چون تاریخ و تمدنی ۷۰۰۰ ساله داریم و گورستان عصر آهن نمونه ای از اسناد و مدارک است که به تاریخ بیش از ۵۰۰۰سال اشاره میکند و کتاب علی پولاد نمونه خوبی برای شناساندن فرهنگ و زبان تورکی است.

حاج علیلو در خصوص تبریز ۲۰۱۸ گفت: متاسفانه از تبریز ۲۰۱۸ نتوانستیم استفاده لازم را بکنیم و حق تبریز را ادا کنیم و مسئولان شهری و استانی کم کاری کردند، تبریز بعنوان سمبل آذربایجان است پس باید شخصیت های بزرگ و اماکن تاریخی تبریز تقویت و شناسانده شوند.

وی در پایان گفت: حرف دلمان این است که زبان ما شایسته این نیست که الان صحبت میکنیم، امیدوارم به تبریز در حد و اندازه شهر تبریر احترام بگذاریم نه در درک و فهم خودمان، چرا که درک و فهم ما از شهر تبریز و زبان مادریمان خیلی کم است.