آذوح: مراسم یادبود 72-مین سالگرد تاسیس حکومت ملی آزربایجان در برلین به همت انجمن «ایشیق یول» برگزار گردید.

انجمن فرهنگی ایشیق یول این مراسم را برای گرامیداشت ۷۲-مین سالگرد تاسیس حکومت ملی آزربایجان و همچنین شاعران مبارز حکومت ملی و اعضای «شاعیرلر مجلیسی – مجلس شاعران» برگزار کرد.

این مراسم روز شنبه ۱۶ دسامبر برابر با ۲۵ آذرماه ساعت ۱۸:۰۰ با خواندن مارش ملی حکومت ملی آزربایجان آغاز و ساعت ۲۱ به اتمام رسید. این مراسم به همت خانم شریفه جعفری و انجمن فرهنگی ایشیق یول برگزار شد.

در این مراسم دکتر یزدانی مقاله خود را در رابطه با ۲۱ آذر با یاد کردن از شهدای حکومت ملی آزربایجان ارائه دادند. پروفسور دکتر حقی کسکین، عضور مجلس فدرال آلمان، عضو شورای مجمع پارلمانی اروپا و مؤسس جامعه ترک در آلمان در این مراسم سخنرانی کردند.

در این مراسم حمید صانعی هنرمند آزربایجانی به همراه گروه موسیقی خود قطعاتی از موسیقی آزربایجانی را به اجرا گذاشتند.

همچنین مراد گئرای نویسنده و شاعر ترکمن با بیان یک خاطره از آن دوران به برادری بین تورکمن‌ها و آزربایجانی‌ها تاکید کرده و شعری در همین رابطه ارائه کرد.

در این مراسم شاعر و نویسنده عزیز سلامی، خانم نایبه شیرین اووا، دکتر قربان علی اکبراوف هر یک به سخنرانی و خواندن شعر و مطالبی از دوران حکومت ملی آزربایجان پرداختند.

در خاتمه بخش اول برنامه، آقای افشار عباسی با سخنرانی در خصوص ۲۱ آذر و تاسیس حکومت ملی آزربایجان در سال ۱۳۲۴ به ایراد سخنرانی پرداخت.

بخش دوم مراسم با عنوان «آچیق دوشونجه» به بیان افکار و نظرات حاضرین در خصوص ۲۱ آذر و حرکت نوین ملی آزربایجان اختصاص یافته و مراسم به پایان رسید