آذوح: نماینده علی خامنه‌ای در استان آذربایجان غربی، فعالیت دانشجویان ترک را عامل تضعیف بنیان‌های نظامی جمهوری اسلامی دانست.

مراسم روز دانشجو در دانشگاه اورمیه به شکلی متفاوت برگزار شد. در این مراسم دانشجویان آذربایجانی شعارهای ملی سردادند. دانشجویان همچنین مطالبه اصل 15 قانون اساسی را مطرح کردند.

این مراسم روز دوشنبه (20 آذر) برگزار شد. دانشجویان هویت طلب فرصت را غنیمت شمرده و در طول مراسم به روش‌های مختلف، خواستار احقاق حقوق پایمال شده ملت آذربایجان شدند.

فضایی که دانشجویان هویت طلب در این مراسم ایجاد کردند آن‌چنان بازتاب گسترده‌ای داشت که موجب نگرانی امام جمعه اورمیه شده است.

مهدی قریشی، نماینده علی خامنه‌ای رهبر دینی حکومت ایران امروز جمعه (24آذر) در اظهارات بین نماز جمعه، به تحولات اخیر در این مراسم اشاره و مطالبات مطرح شده را «بی‌اساس» خواند.

مهدی قریشی که اظهاراتش در خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی بازنشر یافته، خواسته‌های مطرح شده توسط دانشجویان هویت طلب را «تحرکات سیاسی کورکورانه» توصیف کرده است.

امام جمعه اورمیه همچنین نگرانی خود از افزایش موج بیداری در سایر دانشجویان آذربایجان را مطرح و نسبت به این موضوع هشدار داده است. وی این‌گونه مراسمات را «تفرقه آمیز» نامیده است.

زبان مادری(ترکی)، احیای دریاچه اورمیه، یاشاسن آذربایجان، آذربایجان بیدار است و تریبون آزاد، از جمله شعارها و خواسته‌هایی بودند که دانشجویان به اشکال مختلف آن‌ها را مطرح کردند.

در این مراسم همچنین یکی از دانشجویان هویت‌گرا با قرار گرفتن در پشت تریبون، از تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اعمال شده در حق شهروندان آذربایجان جنوبی سخن گفت.