آذوح: سال ۹۵ برای دریاچه اورمیه در حالی سپری شد که متولیان اجرای راهکارهای نجات ۲۷ گانه یک ریال برای هزینه‌کرد در ۳۵۵ روز از آن نداشتند.

به گزارش یول‌پرس، این روزها دریاچه اورمیه به سبب شرایط بحرانی و زیست محیطی آن بیش از هر پروژه‌ای نیازمند توجه است، با این حال یک سال است که این دریاچه منتظر تزریق اعتبار از سوی دولت است.

یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در سال ۹۵ از سوی ستاد احیای دریاچه اورمیه درخواست شده بود که با بررسی در هیئت دولت ۳۰۰ میلیارد تومان آن به تصویب رسید.

تا مهر ماه امسال به نظر می‌رسید هیچ مشکلی از نظر اعتباری و اجرای پروژه‌های احیای دریاچه اورمیه وجود ندارد اما ظاهر امر این را نشان می‌دهد که دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه از کم و کیف تخصیص اعتبارات آگاه شده بود که در جلسه‌ای در آغازین روزهای نیمه دوم سال از تخصیص نیافتن اعتبارات سخن گفته و اظهار کرد که در ادامه چنین وضعیتی پروژه‌های احیای دریاچه اورمیه متوقف می‌شود.

این موضوع اسباب نگرانی بسیاری از ساکنان حاشیه دریاچه اورمیه را فراهم کرد چرا که نبود اعتبار یعنی توقف تدریجی پروژه‌ها، و توقف پروژه‌ها نیز یعنی مرگ دریاچه اورمیه که با بروز این فاجعه حیات هر موجود زنده‌ای در این منطقه نا ممکن می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: هم اکنون عملیات احیای دریاچه اورمیه متوقف نشده و بنا بر گفته‌های دبیر ستاد احیای دریاچه، عملیات احیاء ادامه داشته اما بودجه‌ای برای آن تأمین نشده است.

قربانعلی سعادت گفت: دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه با سازمان برنامه و بودجه نامه‌نگاری کرده تا با فشار وارد آوردن به آنها، اعتبار دریاچه اورمیه را تأمین کند.

ستاد احیای دریاچه اورمیه به وظایف خود عمل کرده است

دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه در سی و هشتمین کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه اورمیه که ۱۳ بهمن امسال برگزار شد اظهار کرد: ما طبق وظیفه‌ای که دولت به ما داده است، وظایف خود را دنبال می‌کنیم، وقتی به جای پرداخت منابع مالی طبق برنامه، هیچ بودجه‌ای در اختیار دستگاه‌های زیرمجموعه ستاد قرار نمی‌گیرد ما نمی‌توانیم کار زیادی از پیش ببریم.

وی گفت: البته خبر خوشی باید بدهم، طبق مصوبه هشتمین جلسه کارگروه ملی و دستور معاون اول رییس جمهور قرار است خزانه تا پایان سال ۶۰۰ میلیارد تومان از بودجه موردنیاز پروژه‌ها را در اختیار سازمان‌های مجری مصوبات ستاد قرار دهد.

مدیر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه در پاسخ به این سوال که اعتبارات مصوب دریاچه اورمیه تخصیص یافته است یا خیر اظهار کرد: فرآیند بدین شکل است که فرم‌هایی توسط سازمان برنامه و بودجه به خزانه فرستاده شده و درخواست اعتبار شود تا خزانه اعتبار مورد نیاز را پرداخت کند، اکنون برنامه و بودجه به وظیفه خود عمل کرده است و دولت متعهد شده که دستگاه‌های اجرایی موافقت نامه‌های خود را رد و بدل کنند و پول آنها را پرداخت می‌کند.

تجریشی در این میان مشکلات ناشی از دیرکرد در تزریق اعتبارات مورد نیاز را عنوان کرد و گفت: یکی پروژه‌هایی که بایستی به موقع اجرا شود کنترل و مدیریت غبارهای نمکی است.از نگرانی‌های ما کنترل غبارهای نمکی در ایام تابستان است که تاثیرات منفی بر سلامت انسان‌ها و گونه‌های جانوری حوضه آبریز دریاچه اورمیه دارد.

فصل کار بسیاری از پروژه‌ها از دست رفته است

بنا به گفته مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه اورمیه، برای برخی از پروژه‌های احیای دریاچه اورمیه فصل کار از دست رفته است و برخی از پروژه‌ها بایستی قبل از بارش‌ها آغاز به اجرا می‌شد.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از محل ماده ۱۰ و ۱۲ یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان باید به پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت می‌شد.

تجریشی افزود: ستاد احیای دریاچه اورمیه در صدد است تا با پیگیرهای مداوم اعتبارات احیای دریاچه اورمیه را تا پایان امسال دریافت کند.

تحقق ۲۷۰ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه و ۳۰ میلیارد تومان نقدی

بالاخره پس از پرس و جوهای مکرر از مسئولان ستاد احیای دریاچه اورمیه با خبر شدیم که مقرر است تا ۵ اسفند بخشی از اعتبارات و بخش دیگر نیز ۲۰ اسفند در قالب اسناد خزانه محقق شود.

در آخرین گفت و گو با فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان غربی خبر از تحقق ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار احیای دریاچه اورمیه در قالب اسناد خزانه دریافت شد.

البته ناگفته نماند که ۳۰ میلیارد تومان از ۳۰۰ میلیارد تومان نقدی بوده است.به گفته سرخوش، ۸ هزار میلیارد ریال نیز برای اجرای اقدامات احیای دریاچه ارومیه از سوی دولت ابلاغ شد که هنوز درصد تخصیص آن مشخص نشده است.

 Azerbaijan