آذوح: صدها برگه اعلامیه به مناسبت 21 فوریه «روز جهانی زبان مادری» در شهر میاندوآب «قوشاچای» توسط فعالان حرکت ملی آذربایجان جنوبی پخش شد.

امروز پنجشنبه ٢٨بهمن ماه٩۵، صدها برگه اعلامیه به مناسبت 21 فوریه «روز جهانی زبان مادری» در شهر میاندوآب توسط فعالان حرکت ملی آذربایجان جنوبی پخش شد.

فعالان آذربایجانی در این بیانیه ضمن گرامیداشت روز جهانی زبان مادری، خواهان «تدریس به زبان مادری» و «بهره مندی از حقوق مساوی مطابق با قانون اساسی» شده اند.

روز 21 فوریه از طرف یونسکو به عنوان «روز جهانی زبان مادری» نامگذاری شده‌است. کمیته پیگیری اعلامیه جهانی حقوق زبانها مدافع اصل «برابری همه جوامع زبانی» است و معتقد است که اعضاء هر جامعه زبانی حق دارند در مدارس به زبان مادری خود تعلیم ببینند و در ادارات و سازمانهای رسمی به زبان خود صحبت و مکاتبه کنند.

ترک های آذربایجان جنوبی با بیش از ٣٠میلیون جمعیت، همانند سایر ملیت های ساکن در ایران از «حق تحصیل به زبان مادری» محروم می باشند و هر ساله در «روز جهانی زبان مادری» شماری از فعالان آذربایجان جنوبی که در راه حفظ و احیای زبان مادریشان تلاش می کنند، توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران دستگیر و زندانی می شوند.

 Azerbaijan